In 1995 herstelde de Japanse economie verrassend snel van de aardbeving in de
stad Kobe, waarbij zo’n vijfduizend mensen omkwamen. Maar bij de natuurramp
die het land afgelopen weekend trof, is allerminst zeker dat een
‘Kobe-scenario’ opgaat.
Zo zijn er diverse economische factoren die minder gunstig liggen. De
terugkeer van Japans kapitaal naar het eigen land, de afgelopen dagen,
zorgde voor een stijging van de Japanse yen. Japan heeft geld nodig, en
Japanners halen dat geld weg in het buitenland waar ze hadden geïnvesteerd.
De duurdere munt is echter niet goed voor grote exporteurs, zoals autoconcern
Toyota en elektronicagigant Sony.
Overheidsschuld
Verder kampt de Japanse overheid met hoge schulden en is de rente al erg
laag. De mogelijkheden om met een fors investeringsprogramma de economie een
impuls te geven zijn daardoor beperkter, dan zestien jaar geleden.
Bovendien is er nog een cruciale factor. De uitval van kerncentrales is zo
grootschalig dat dit een negatief effect heeft op de economie. Zakenkrant The
Financial Times becijfert dat 9.700 megawatt aan stroomcapaciteit is
uitgevallen in Japan, eenvijfde van het totale nucleaire vermogen in Japan.
Japan heeft in totaal een geïnstalleerde nucleaire
capaciteit van 49.000 megawatt, waarmee het, achter de VS en Frankrijk,
de derde producent van kernenergie in de wereld is. Alles bij elkaar maakt
kernstroom ongeveer een kwart van de nationale stroomproductie uit in Japan.
De maatregelen die worden genomen om een echte kernramp te voorkomen, zorgen
er wel voor dat diverse kerncentrales voor langere tijd volledig onbruikbaar
zijn.
Grote automakers als Toyota en Nissan hebben ook last van het stroomtekort en
hebben een deel van de productie stil gelegd. Die uitval komt bovenop het
wegvallen van fabrieken in de door de aardbeving getroffen regio's in
Noord-Japan, waar productie sowieso onmogelijk is.
Dure import
Japan leunt zwaar op kernenergie, en moet snel naar alternatieven zoeken.
Opties zijn een verhoogde import van vloeibaar aardagas (lng), kolen en
olie. De Japanse vraag is zo groot dat ze kolen-, gas- en olieprijzen kan
opdrijven, wat het economische herstel niet ten goede komt.
Afgelopen weekend kwamen verzekeraars en risico-analisten met de eerste
schattingen van de schade van de natuurramp. Die wordt becijferd tussen de
15 miljard en 35 miljard dollar.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl